De Conerij fase 2 is ontworpen door architect Benedict Kraus. Een bevlogen man, blijkt als we hem spreken. Prachtig hoe hij kan vertellen. Het maakt dat je anders naar de impressies kijkt en het verschil snapt tussen gewoon mooi en écht goed.
De Conerij fase 2 sluit aan op een reeds bestaande straat in Op Enka. De huizen staan er al een tijdje en worden met plezier bewoond. Aan Benedict de vraag om een waardig vervolg te maken dat gelijk ook het slotstuk is van Op Enka op het gebied van grondgebonden woningen.
Knipogen naar toen
“Voor Op Enka is een beeldkwaliteitsplan gemaakt waarin de uitgangspunten voor de architectuur staan. Op deze historisch beladen plek – zo dicht bij de oude fabrieksgebouwen – moet de architectuur knipogen naar de industriële gebouwen uit begin 19e eeuw. Tegelijkertijd moest ik rekening houden met wat er al eerder gerealiseerd werd. De architect van deze woningen heeft met weinig middelen veel weten te bereiken door het inzetten van een sterke ritmiek. In mijn ontwerp grijp ik zijn thema op met een iets rijkere detaillering, maar als je straks door de Conerij loopt, zie je dat de woningen familie van elkaar zijn.”
Ritmiek en accenten
Ik heb gespeeld met de compositie van de ramen. De ramen zijn steeds in groepjes van drie, soms aan elkaar vast, soms los. Er zit een heel stevige ritmiek in en toch is er af en toe een dissonant die zorgt voor het ritme en de symmetrie.
Door de penanten wat terug te leggen ontstaat een sterke horizontale belijning. Dit wordt benadrukt door de vensterbank van drie ramen aan één stuk te maken en de ramen aan de bovenzijde met een rollaag te accentueren met in het hart een sluitsteen. Het leuke is dat het subtiele lichtornament in het kader boven de voordeur ook een sluitsteen lijkt van wat verderaf.”
“De imperfectie in regelmaat maakt een ontwerp spannend en aantrekkelijk.”
Een geheel met subtiele variatie
De Conerij ligt wat verhoogd van de entreeweg naar Op Enka. Hier op deze plek wil je de woningen wat statiger laten ogen. Dat doe je met eenheid in steenkleur en ritmiek in de ramen. Maar, je wilt ook een zekere variatie aanbrengen voor de herkenbaarheid van het individuele huis. Dit heb ik gedaan door te spelen met de dakvormen en dus ook de goothoogtes. Alle woningen met doorgetrokken gevel hebben een ‘kroon’ met industriële look. Dit accent in het metselwerk is een subtiele verwijzing naar de oude fabrieksgebouwen.
Er zijn huizen met een langskap, deels doorgetrokken gevel en woningen met drie volledige woonlagen. Er zijn enkele hoekpanden die hebben drie volledige woonlagen en een entree aan de zijkant van het huis. Deze zijkanten zijn net zo mooi als de voorkant van het huis, zodat De Conerij overal als even fraai ervaren wordt.