15 juni 2022
Geplaatst door TeamEnkaEde

“Wauw, dacht ik, toen ik de eerste keer Op Enka kwam. Wat een magnifiek gebied. Gelijk wist ik ook dat er werk aan de winkel was. De ervaring leert dat woonwijken met een rijke historie grote aantrekkingskracht hebben. Oud en nieuw komen hier immers samen. De keerzijde is dat mensen andere associaties met de plek hebben en dus moet je als marketeer de perceptie veranderen. Ik heb dit een aantal jaren met ontzettend veel plezier gedaan”, vertelt Jeroen van der Burgt als we hem spreken.

Jeroen van der Burgt is eigenaar van DOOR accelerating your business. Bij DOOR begint elke communicatieopgave vanuit de why. Welk doel wil je bereiken? Dat was voor Op Enka duidelijk: een groene, gezonde, duurzame wijk maken waar mensen gelukkig kunnen leven. “Aan ons bureau de taak om aan deze krachtige propositie het juiste gevoel mee te geven en mensen te laten zien hoe mooi de toekomst zal zijn. Dat kun je je nu niet voorstellen, maar er was overtuigingskracht nodig.”

De vraag van Stef aan Jeroen
Verkoopmanager bij AM, Stef van Berkel, werd vorige keer geïnterviewd over 20 jaar Op Enka. Hij had een vraag voor Jeroen: “Ik ben heel benieuwd met welk gevoel jij terugkijkt op je betrokkenheid bij Op Enka. Wat is je het meest bijgebleven?” Jeroen begint enthousiast te vertellen.

“Op Enka is een langdurig project. Fase na fase verzorgde DOOR de communicatie, zowel offline als online. Van het bedenken van de look and feel tot de uitwerking én het organiseren van events. Ik kwam daardoor geregeld in het gebied en leerde elk straatje en diverse bewoners kennen. Steeds meer voelde ik me onderdeel van het team en de wijk worden en dat is heel prettig, want daardoor kun je samen bereiken dat mensen kiezen voor het nieuwe, onbekende.” 

En wat is je het meest bijgebleven?
“Op Enka werd lange tijd het voormalig Enka-terrein genoemd. Vreselijk vond ik dat. Wie wil er nou op een terrein wonen?! Op Enka is een heel bijzondere wijk aan de rand van het bos bij het station met bescheiden statuur. Dat bracht mij op het idee om de wijk ‘Op Enka’ te noemen. Je woont Op Enka! Ik weet nog goed dat ik met mijn plannen onder de arm naar AM - en toen nog ASR - ging om mijn verhaal te presenteren. Dat was best spannend, ik voelde aan alles dat dit het moest worden. Gelukkig kon ik de directie overtuigen en vandaag de dag is Op Enka een begrip. Zowel in logo als naamgebruik is het ingeburgerd en bekend. Daar ben ik blij om en trots op. De naam doet de plek recht aan.”

Herinneringen koesteren
Jeroen kijkt met veel plezier terug op de periode dat hij betrokken was, ook door de samenwerking met AM. “Al jarenlang hebben we een vertrouwensrelatie en dat komt tot uiting bij een project als Op Enka. We kregen de vrijheid om er echt in te duiken. En dat hebben we dan ook gedaan. Als ik terugkijk, zijn het vooral de contactmomenten met bewoners die ik koester. Daar doe je het tenslotte voor. We zijn een keer met een klein team langs de deuren gegaan om bewoners voor ons te winnen als ambassadeurs. Ja, dat was toen echt nodig! Met deze mensen van gedachten wisselen en kijken hoe je met elkaar de verkoop kunt aanjagen, gaf fijne energie.”

Op Enka moet je zelf ervaren
“Laatst was ik nog in de wijk met een vriend. Ik had hem al vaak verteld over Op Enka. Toch kon hij zich er moeilijk een voorstelling bij maken. Je moet door de mooie straten wandelen, het bos in de verte zien en ervaren hoe dichtbij het station is. Hij snapt na een wandeling van 10 minuten precies waar mijn enthousiasme voor de plek vandaan komt. Ik hoop dat de openbare ruimte over 10 - of meer - jaar nog net zo mooi is. Want dat is naar mijn idee de additionele kracht van de plek. Het bos, het station en de historie zijn een gegeven. Kwaliteit wordt middels architectuur en inrichting van de openbare ruimte bereikt.”

De vraag van Jeroen aan Bas
We sluiten af met de vraag van Jeroen aan ontwikkelaar Bas Gipman. “Gezien vanuit jouw ontwikkelvisie, waarvan krijg je de grootste glimlach?”