29 april 2022
Geplaatst door Stef

Wie Op Enka kent, kent Stef. Stef van Berkel is verkoopmanager bij AM en in die functie is hij al sinds 2011 betrokken bij de gebiedsontwikkeling. Maar liefst 1000 koopcontracten voorzag hij van handtekening en paraaf op elke pagina. “In tweevoud!” lacht hij en vervolgt: “Maar ik deed het met plezier. Op Enka heeft mijn hart en dat zit hem vooral in de manier waarop we als hecht team dit prachtige gebied ontwikkelden.”

Stef formuleert het mooi: “Veel mensen binnen het team zijn vanaf dag één betrokken en vanuit een intensieve samenwerking met gezamenlijke passie voor de plek en kwaliteit zijn vriendschappen voor het leven ontstaan. Ik wil dit interview dan ook beginnen om mijn dank uit te spreken aan iedereen die mijn werk zo leuk én makkelijker heeft gemaakt. Gebiedsontwikkeling is een teamsport.” 

Overweldigend
“Ik weet nog goed dat ik gevraagd werd vanuit AM om dit project op te pakken. We stonden aan het begin. De Smederij met 158 woningen moest nog in de verkoop. Ik bezocht de locatie en werd overweldigd door de ruimte, de imposante fabriek én het werk dat nog moest gebeuren voordat hier een duurzame, sfeervolle wijk zou staan waar mensen geluk vinden. En kijk nu! Ik voel me trots. Op Enka is een begrip bij professionals, en dat is mooi. Maar wat me echt blij maakt, is als ik zie hoe bewoners zich de wijk eigen hebben gemaakt en er net zo trots op zijn als ik.” 

Branding werkt
Het werk van Stef bestond in het begin uit het in de markt zetten van Op Enka. De plek had geen bekendheid als woonwijk, dus was er gebiedsmarketing nodig. Samen met Jeroen van de Burgt van DOOR Accelerating your business, die trouwens het woord krijgt in het volgende interview, werd een brandbook gemaakt met een look and feel die vandaag de dag nog steeds de website en alle verkoopdocumentatie siert. “Dat was fantastisch om te doen en ook heel belangrijk. Als je het gevoel van zo’n compleet nieuwe locatie wilt overbrengen, moet je met een goed verhaal komen en daarin consistent zijn, zodat mensen het gaan herkennen.”

brandbook enka ede

Crisis of niet, Op Enka verkocht
We hebben in de afgelopen 10 jaar een financiële crisis gehad, een enorme high in de markt en een pandemie. Wat merkte je daarvan in de verkoop, vragen we Stef. “Tijdens de crisis moesten we alle zeilen bijzetten om ervoor te zorgen dat de verkoopsnelheid erin bleef, maar dat lukte goed. Enerzijds doordat we niet met een te groot aantal woningen in één keer in verkoop gingen, maar ik durf ook te stellen dat men wist dat we hier echt iets bijzonders aan het doen waren. Toen eenmaal de dorpse woonsferen met De Smederij en De Spinnerij gerealiseerd waren, kwam de vaart erin. Mensen zagen dat we de beloofde kwaliteit waarmaakten.” 

Hoogtepunten
De vorige geïnterviewde was beheerder Jaap. Hij is benieuwd wat jouw hoogtepunten de afgelopen jaren waren. Stef antwoord met een glimlach: “Voor elke start verkoop werd een event op locatie georganiseerd. Jaap zorgde ervoor dat de bezoekers een warm welkom stonden te wachten. Maar er was ook een bijzonder. Het ging om de Bitterzoutloods. Een uniek object met een perron aan weerszijden waar woningen in gemaakt zijn. Voor Edese begrippen was een woning met loftgevoel en splitlevel onbekend en dus spannend. Daardoor kostte het wat meer moeite om kopers te overtuigen dat dit dé plek is waar je wilde wonen. We organiseerden een event met hapjes, barretje, muziek in de lege Bitterzoutloods. Het was ijskoud, dus er werden ook heaters geplaatst. Het zag er fantastisch uit en de sfeer was goed. En ook fijn, het lukte om alle woningen te verkopen. En zo heb ik nog veel meer mooie herinneringen aan het event en de teambijeenkomsten. Of alles dan rozengeur en maneschijn was? Nou, ik heb weinig negatieve herinneringen, maar dat kan ook aan mij als persoon liggen. Als ik iets moet noemen: ik vond het lastig dat ik tijdelijk andere projecten moest draaien en even niet bij Op Enka betrokken kon zijn.”

Samen met de wijk
“Toen de wijk eenmaal vorm begon te krijgen kreeg mijn functie een iets andere inhoud. Natuurlijk moest de project- en gebiedspromotie doorgaan, maar het was minstens zo belangrijk om de mensen die er woonden de wijk te bieden die ze voor ogen hadden. En dat zat niet alleen in een mooi huis. Dus ondersteunde AM met raad en daad en soms financiën de initiatieven uit de wijk. De bewonersvereniging werd ook actief betrokken bij het versturen van de nieuwsbrieven. Er is een mooie kruisbestuiving ontstaan. AM helpt de bewoners en de bewoners voorzien de ontwikkelaar van nuttige informatie.” 

Stef geeft het stokje van deze interviewreeks door aan Jeroen
De vraag aan Jeroen: “Jeroen van de Burgt van DOOR, ik ben heel benieuwd met welk gevoel jij terugkijkt op je betrokkenheid bij Op Enka. Wat is je het meest bijgebleven?”

Stef sluit af. “We hebben met een fantastisch vast team aan Op Enka gewerkt. We zijn het gebied als ‘ons kindje’ gaan zien. Allemaal hadden we een andere zorgplicht over ons kind dat inmiddels volwassen is. Bijna tijd om los te laten, maar niet voordat we met ’t Hartogshof en het appartementengebouw aan de rand de puntjes op de i hebben gezet. ’t Hartogshof verbindt de wijk met het stationsgebied en maakt dat Op Enka aansluit bij de rest van Ede. Het is een beetje als het slotakkoord van een symfonie. We spelen nu de laatste akkoorden en die moeten ook goed zijn, want tenslotte worden de laatste noten voor velen de herinnering.”

Naslagwerk
Er was een moment dat Stef door de wijk liep en dacht, we moeten het Op Enka-verhaal met meer mensen delen, maar hoe? Zo ontstond het idee om een boek te maken waarin betrokkenen hun verhaal vertellen. Een naslagwerk, bedoeld als herinnering of referentie, waarin prachtige verhalen en beelden lezers een kijkje achter de schermen geven. In de reeks van interviews, wordt Op Enka steeds vanuit een ander perspectief en discipline belicht. We zijn inmiddels een eind op weg. Wanneer het boek klaar is? Exact weten we het nog niet, maar het zal snel volgen op de verkoop van de laatste woningen Op Enka.